wtorek, 15 grudnia 2015

RIBBE juleribbe / Żeberka świąteczne po norwesku












Juleribbe

Tradycyjna potrawa świąteczna w Norwegii

Jedna z wielu potraw na norweskim wigilijnym stole


W Norwegii nie ma takiej tradycji jak w Polsce , że nie jemy w wigilię potraw mięsnych.

Na norweskim wigilijnym stole oprócz żeberek można zobaczyć również pinnekjøtt , są to jagnięce żeberka solone i suszone, a czasami wędzone oraz lutefisk. Jest to ryba szkotfisz / dorsz , ryba ta jest suszona, po czym moczona w wodzie przez kilka dni , następnie maceruje się ją w ługu sodowym. Po wyjęciu z ługu znów moczy się ją kilka dni w wodzie. Rybę tą się gotuje lub smaży.

Lutefisk jadłam raz... i mi wystarczy ;)





Żeberka wyszły pyszne, ale przyda się po takim jedzeniu espumisan ;)

Skórka jest przepyszna, chrupie i smakuje niczym chipsy Peppis :)

Polecam wypróbować !







Składniki :

- Ribbe ok 1,5-2 kg


Najlepiej do przygotowania mieć formę z rusztem :


Jeśli jej nie macie, żaden problem można zrobić prowizoryczną konstrukcję, u mnie posłużył do tego wyższy talerz położony bezpośrednio na blaszce z piekarnika



Układacie żeberka skórką do góry

Jeśli skórka nie jest już nacięta, natnijcie ją sami w poprzeczną kratkę

Żeberka posólcie i posypcie świeżo zmielonym pieprzem na skórce oraz pod spodem

Na blachę nalejcie wody, tak aby zakryła dno blachy

Całość szczelnie zawińcie folią





Wkładamy do nagrzanego piekarnika do 250st  na 40 minut

Po tym czasie zdejmujemy folię, piekarnik zmniejszamy do 200 st i pieczemy około 1,5 do 2 godzin, w zależności od wielkości żeberek, ja swoje (1,5kg) robiłam mniej więcej 100minut

Po tym czasie włączamy dodatkowo grill aby skórka nam się pięknie zarumieniła

Musicie sami obserwować kiedy będzie gotowe, ja miałam grill włączony około 20 minut























Smacznego :)








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz